Waarom Slimme Ondernemers een Content Coach Inschakelen
Door Chabelie Fraipont
Verbeter de uitstraling van je bedrijf en bereik je doelen met strategische content planning en tijdbesparing
Iedere ondernemer herkent het wel: je begint vol enthousiasme aan je eigen bedrijf. Je bedenkt de perfecte bedrijfsnaam, werkt aan een bedrijfsplan en regelt een BTW-nummer. En dan komen er nog een hele hoop taken op je af, laat staan sociale media. Al is dat wel belangrijk, want dat is een groot deel van jou marketing. Hoe zorg je ervoor dat je dit succesvol aanpakt? En bovendien, dat het niet al je tijd opslorpt?
Branding en de ‘First Impression’: De Basis van Succesvolle Content
Wanneer je een bedrijf start, wil je dat jou merk of brand professioneel overkomt. Dit begint dus vaak met wat we noemen, goede branding. Een logo maken met Canva werkt misschien wel goed in het prille begin. Maar dat kan ook even tegenvallen als je dit wilt gebruiken voor van alles en nog wat. We geven enkele voorbeelden: drukwerk, e-mails, bedrijfskledij, enzovoort.
Voor je het weet ben je zeer onprofessioneel bezig, verlies je veel tijd aan het prutsen met het logo. Daarom investeer je best vanaf dag 1 in professionele branding. Het is een investering die zich ontzettend snel terug laat verdienen. Daarbovenop komen er nog een hele hoop taken op je af. En dan is er nog sociale media. Maar hoe zorg je ervoor dat je dit succesvol aanpakt? En bovendien, dat het niet al je tijd opslorpt?
Net zoals bij het daten, is ook bij branding een eerste indruk cruciaal of first impression cruciaal. Je wilt potentiële klanten meteen vastnemen. Je wil dat ze een goed gevoel krijgen bij jouw bedrijf. Een goede content coach helpt jou hierbij. Naast het ontwikkelen van herkenbare branding, begeleidt deze jou ook bij het opzetten van sociale media. Daar komt natuurlijk ook een strategie bij kijken, want in het wilde weg posten heeft weinig zin. Zonder strategie, weinig resultaat.
Content planning: Tijd Besparen én Resultaten Boeken
Als ondernemer heb je je handen vol. Van facturen maken, werken voor je klanten, tot strategische vergaderingen: het is al snel te veel. Een Content Coach kan je helpen om je tijd beter in te delen. Samen kijk je naar je planning en bepaal je hoe je efficiënt werkt, zodat je tijd overhoudt voor wat écht belangrijk is. Bovendien kan een content coach het maken van content ook helemaal voor zich nemen, op die manier heb je ineens heel wat extra tijd in jou agenda.
Content plannen met behulp van een coach zorgt voor:
- Betere zichtbaarheid op sociale media, want opvallen de dag van vandaag kost moeite.
- Een betere work-life balance en gerichter omgaan met jou kostbare tijd.
- Content die aansluit bij jouw doelgroep, die voor meer engagement zorgt.
En dit herken je misschien als je al een tijdje bezig bent met sociale media. Om echt succes te boeken, moet je vooral veel geduld hebben. Een content coach leert je dit. Niet alles gaat viral, dit is eerder uitzonderlijk. Met een heldere strategie haal je consistente resultaten en breidt je bereik steeds uit. Dit is op lange termijn zinvoller, tenzij jij super creatief bent natuurlijk. Wij houden je in ieder geval niet tegen.
Meer zichtbaarheid voor je bedrijf
Alleen actief zijn op sociale media is niet genoeg. Een Content Coach helpt je niet alleen bij het inrichten van je socials, maar ook bij het optimaliseren van andere kanalen, zoals:
- Jouw website: een visitekaartje waar klanten alle informatie vinden. Zonder website, heb je geen goede thuisbasis waar mensen naar terug kunnen grijpen.
- Google Bedrijfsaccount: zorg dat jouw bedrijf snel vindbaar is met actuele gegevens. Als je gevonden wil worden, dan is dit een heel erg belangrijke stap.
- Klantenservice: goede communicatie versterkt klantentevredenheid en vertrouwen. Je kan natuurlijk prachtige content maken, maar niets kan onbeleefdheid en een slechte service recht trekken. Zelfs de beste content coach niet. Een goede content coach kan pas zijn/haar werk doen, als de klant content is.
Mensen willen weten wie er achter een bedrijf zit. Transparantie en consistentie in je content spelen hierin een grote rol. Een Content Coach zorgt dat jouw bedrijf professioneel en persoonlijk overkomt op alle platforms. Dat kan bijvoorbeeld door professionele foto’s te maken van de mensen achter het bedrijf. Want achter elke werknemer schuilt een prachtig verhaal.
Inhaken op Trends: Content Die Opvalt
Trends op sociale media veranderen continu. Als ondernemer is het bijna onmogelijk om alles bij te houden. Een Content Coach zorgt dat jouw content altijd up-to-date is. Of je nu actief bent op TikTok of LinkedIn, je content moet aansluiten bij je doelgroep. Niet elke ondernemer hoeft mee te dansen op TikTok om succesvol te zijn. Wat telt, is dat je jouw klant begrijpt:
- Wat zijn hun uitdagingen? Waar hebben ze problemen mee of wat houdt hen bezig?
- Hoe kun jij hen helpen? Wat heb je te bieden?
- Welke tone of voice past bij jouw merk? Hebben jou klanten een goed gevoel voor humor, of mag het al wat serieuzer zijn?
Met deze kennis creëer je waardevolle content die echt impact maakt.